Ove godine 30 posto manje leasing ugovora

Bez autora
May 20 2010

U prvom kvartalu ove godine, prema neslužbenim podacima leasing kuća, zaključeno je oko 4500 leasing ugovora u vrijednosti oko 203 milijuna eura, što je 30 posto manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Za oko 40 posto, ove je godine pala i vrijednost ukupno sklopljenih ugovora, koja je lani u prvom kvartalu iznosila 337 milijuna eura. Pad gospodarske aktivnosti, pad investicija, te više nego prepolovljena prodaja novih vozila izravno je utjecala i na leasing industriju u Hrvatskoj. Tijekom prošle godine zaključeno je 31.581 novih ugovora o leasingu što je pad od 46,8 posto u odnosu na godinu ranije, kada je bilo sklopljeno 59.410 ugovora o leasingu. Vrijednost novo sklopljenih ugovora o leasingu iznosila je lani 8,2 milijarde kuna, što je 46,9 posto manje u odnosu na 2008. godinu. Ukupan broj aktivnih leasing ugovora u portfelju leasing kuća lani je bio manji za šest posto nego godinu prije. To smanjenje nije samo posljedica raskida ugovora, nego prirodnog smanjenja ugovora zbog isteka lesinga.

Ove godine 30 posto manje leasing ugovoraU prvom kvartalu ove godine, prema neslužbenim podacima leasing kuća, zaključeno je oko 4500 leasing ugovora u vrijednosti oko 203 milijuna eura, što je 30 posto manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Za oko 40 posto, ove je godine pala i vrijednost ukupno sklopljenih ugovora, koja je lani u prvom kvartalu iznosila 337 milijuna eura. Ističe to Darko Urukalović, predsjednik Udruženja leasing društava Hrvatske gospodarske komore, i podsjeća na to da je pad gospodarske aktivnosti, pad investicija, te više nego prepolovljena prodaja novih vozila izravno utjecala i na leasing industriju u Hrvatskoj.

Urukalović kaže kako je tijekom prošle godine zaključeno 31.581 novih ugovora o leasingu što je pad od 46,8 posto u odnosu na godinu ranije, kada je bilo sklopljeno 59.410 ugovora o leasingu. Vrijednost novo sklopljenih ugovora o leasingu iznosila je lani 8,2 milijarde kuna, što je 46,9 posto manje u odnosu na 2008. godinu.

Ukupan broj aktivnih leasing ugovora u portfelju leasing kuća lani je bio manji za šest posto nego godinu prije. To smanjenje nije samo posljedica raskida ugovora, nego prirodnog smanjenja ugovora zbog isteka lesinga, objašnjava Urukalović.

Osim smanjenja plasmana i pada portfelja, leasing društva suočena su i s otežanom naplatom svojih plasmana kod određenog dijela korisnika leasinga, ističe Urukalović. To je, kaže, rezultiralo povećanim brojem prijevremenih raskinutih ugovora te povećanjem rezervacija za sumnjiva i sporna potraživanja leasing društava u prošloj godini.

Urukalović objašnjava da je najjači segment u strukturi portfelja leasing društava financiranje osobnih vozila (oko 34 posto svih aktivnih plasmana). Krajem prošle godine bilo je 117.617 aktivnih ugovora u segmentu leasinga osobnih vozila, što je pad od 6,4 posto u odnosu na 2008. godinu. U strukturi novosklopljenih leasing ugovora lani je najviše zabilježeno osobnih vozila (37,4 posto), gospodarskih (20,3 posto), opreme i strojeva (15,9 posto), nekretnina (19,2 posto), a najmanje plovila (7,2 posto). U strukturi vrijednosti novosklopljenih ugovora u 2009. nema velikih odstupanja u odnosu na prijašnje godine, osim što se veći udjel bilježi u financiranju nekretnina.

Najveći pad vrijednosti novozaključenih ugovora zabilježen je lani kod plovila, koji je za 58,2 posto manji u odnosu na 2008. Posljedica je to pada potražnje za luksuzom, smanjenja ulaganja u segmentu čarter poslovanja te povećanja trošarina u drugoj polovici 2009., objašnjava Urukalović.

Dodaje kako je, s obzirom na to da je leasing industrija u načelu izravno orijentirana na gospodarstvo, prva osjetila povećanje nelikvidnosti, rast pesimizma te pad investicija. Mnogi poduzetnici i tvrtke revidiraju ili odgađaju svoje prethodne planove, a uz to je izražena povećana opreznost pri svakom novom zaduženju.

»Naši korisnici susreću se s problemima naplate svojih potraživanja i padom poslovne aktivnosti, što izravno utječe i na podmirenje svojih obveza, kako tekućih tako kreditnih i obveza prema leasing društvima«, kaže Urukalović. Dodaje da to kod korisnika koji nisu u mogućnosti podmirivati svoje dospjele obveze prema leasingu (ni nakon eventualnih reprograma), za posljedicu ima raskide ugovora te povrate leasing objekata.

Urukalović očekuje da će, nakon što se ekonomska situacija stabilizira, leasing društva u Hrvatskoj prilagoditi svoje ponude i zajedno s partnerima ponuditi prihvatljive i atraktivne modele financiranja.

Najviše oduzetih osobnih vozila


»Službena statistika o broju oduzetih objekata 'leasinga' nije dostupna. Kako su osobna vozila najzastupljenija po broju ugovora u portfelju 'leasing'-društava i zauzimaju oko 70 posto udjela, sličan omjer može se očekivati i kod oduzetih objekata«, kaže Darko Urukalović, predsjednik Udruženja leasing društava pri HGK-u.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik